
Dette escape room spil er udviklet i samarbejder med mine gamle studiekammerater. Tanken bag var at lave et materiale, der udfordrer elevers matematiske problemløsningsevner uden regnestykker og "opgaver" i klassisk forstand.
Print dagbogen enkeltsidet og hæft den sammen på midten, så du laver en lille bog.
Print "Rigtig/Forkert" kortene ud dobbeltsidet, således der er tocifrede tal på den ene side af hvert kort, og enten et kryds eller en sætning på den anden side af kortet. Klip kortene ud og fold dem sammen, så det tocifrede tal er udenpå.
Hver gåde ender ud i et tocifret tal (på nær side 5), som refererer til kortene i "Rigtig/Forkert" sættet. Elevgruppen tjekker kortene, når de mener, at de har fundet det rigtige svar. Finder de et kryds, er svaret forkert. Er svaret rigtigt, vil elevgruppen istedet få et essentielt hint til den næste gåde i dagbogen. Alle gåder kommer i rækkefølge i dagbogen.
Den sidste gåde giver eleverne sætningen "Din lærer gemmer noget for dig". Her har du mulighed for at lave dit eget twist på spillet. Jeg har tidligere tegnet et kort over skolen med et kryds på, revet det i stykker og givet hver elevgruppe et stykke uden at sige mere om det. Så skal eleverne selv finde ud af, at de andre grupper har de andre dele af kortet. Ved lokationen (krydset) har jeg så haft gemt en kiste med (chokolade)guldmønter.
- Prøv at hælde kaffe ud over dagbogen og tør den i ovnen. Dette misfarver papiret og gør det stift, så det føles og ser meget gammelt ud!
Side 1: Til den første gåde får vi givet tre kopper og skal finde ud af, hvordan vi kan lave 4 dL, som kan hældes i den tomme kop. Her skal saksen frem!

Vi kan nu trække 3 dL fra de 5 dL, ved at lægge væskerne oven på hinanden og klippe:


Vi har nu 3 dL, 3 dL og 2 dL. Lad os bruge samme trick igen, og trække 2 dL fra 3 dL:

Vi har nu to måder at lave 4 dL på: Enten ved at lægge 2 dL sammen med 2 dL eller 1 dL sammen med 3 dL:

Lad os "hælde" 4 dL over i den sidste kop og finde svaret!


Finder vi 38 i kortbunken får vi hintet "Kan I finde spørgsmålet mellem linjerne?".
Side 2 og 3: På side 2 får vi nogle informationer, men ingen instrukser i, hvad vi skal. Vi går videre til side 3, og finder her de føromtalte "linjer". Disse kan foldes eller klippes ud!


Nu fremkommer spørgsmålet "Hvor gammel er Træben når Mary fylder 40". Vi ved, at da Træben var 24, så var Mary 8. Der er derfor gået 32 år, og Træben må være 56. Vi kigger i kortbunken og får det næste hint "Løsningen på sudokuen findes i summen".
Side 4: På side 4 har vi en sudoku med viden om, at ledetråden er i sjette række. Sæt dette sammen med ovenstående hint, må løsningen være summen på sjette række, når sudokuen er løst. Da alle rækker i en sudoku består af tallene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9, må summen være 45 uanset række!

Vi kigger i kortbunken efter 45 og får hintet "Kan I finde kloen og dødningehovedet i Sortskægs sidste besked?".
Side 5: Side 5 består af en masse krydseduller, som det er svært at få noget ud af. Ser vi nærmere kan der dog anes noget, der kunne minde om bunden af et dødningehoved og noget af en klo. Mon vi nu skal folde igen?


Tallet 5 fremkommer sammen med kloen og dødningehovedet. I kortbunken finder vi hintet "I har nu alle jeres svar".
Side 6: Vi skal nu opskrive vores eget regnestykke ud fra alle de svar, vi har fundet i dagbogen. De største af svarene skal stå til sidst, og vi får derfor følgende regnestykke, som kan udregnes.
Kigger vi i kortbunken efter 22, får vi hintet "Jeres lærer gemmer noget for jer".